16 Μαρ 2010

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΟΟΣΑ) Προτείνει την επιβολή νέων σκληρών φόρων

Ακόμα και την κατάργηση του πετρελαίου θέρμανσης αξιώνει ο ΟΟΣΑ για να προωθηθούν οι «πράσινες» κερδοφόρες επενδύσεις του μεγάλου κεφαλαίου
Νέοι φόροι και άλλα χαράτσια που θα επιβληθούν στο όνομα της «πράσινης» ανάπτυξης, στο νερό, στα καύσιμα, στην ενέργεια και στα διόδια, περιλαμβάνουν οι συστάσεις προς τη χώρα μας, από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Φόρους βέβαια που θα πληρώσουν οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα και θα εισπράξει το μεγάλο κεφάλαιο, μέσω κινήτρων, για να εφαρμόσει τις νέες «πράσινες» κερδοφόρες επενδύσεις του ως διέξοδο και από την οικονομική κρίση.
Τις συστάσεις αυτές περιέγραψε χτες ο ίδιος ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ Ανχελ Γκουρία, σε εκδήλωση κατά την οποία παρουσιάστηκε η Εκθεση των Περιβαλλοντικών Επιδόσεων της Ελλάδας από τον Οργανισμό για τη δεκαετία 2000 - 2009 και στην οποία παραβρέθηκαν η υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) Τ. Μπιρμπίλη και ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπ. Κουβέλης, οι οποίοι βέβαια έσπευσαν να συμφωνήσουν με αυτήν την πολιτική, η οποία, άλλωστε, περιλαμβανόταν και στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ και έχει αρχίσει να υλοποιείται.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ «παρά την έμφαση που δίνεται στην πράσινη ανάπτυξη στο δημόσιο διάλογο, η σχετιζόμενη με την κρίση δημοσιονομική πολιτική δεν έχει στοχεύσει στις πράσινες επενδύσεις, τεχνολογίες ή επιχειρήσεις» στη χώρα μας. «Η Ελλάδα - προστίθεται - θα έπρεπε να εντείνει τις προσπάθειές της στην περιβαλλοντική χρηματοδότηση (σ.σ. των «πράσινων» επενδυτών), κινούμενη προς την πλήρη εφαρμογή των αρχών "ο ρυπαίνων πληρώνει" και "ο χρήστης πληρώνει"». Κατά τον ΟΑΣΑ πρέπει να εφαρμοστεί και στη χώρα μας μια «πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση», αφού «χρήση πράσινων φόρων, η οποία τώρα περιορίζεται στη φορολόγηση της ενέργειας και των οχημάτων, μπορεί και θα έπρεπε να επεκταθεί ως τμήμα της ευρύτερης πρόκλησης της δημοσιονομικής ανασύνταξης»!
Οι νέοι φόροι
Οι πρόσθετοι αυτοί φόροι πρέπει, κατά τον ΟΟΣΑ, να μπουν:
1. Στην Ενέργεια και τα Καύσιμα: «Οι φόροι στην ενέργεια και τα καύσιμα - τονίζεται στην Εκθεση - είναι σχετικά χαμηλοί και η ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη εξαιρείται του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Οι εκπτώσεις στις τιμές της ενέργειας (π.χ. στο οικιακό πετρέλαιο θέρμανσης) και οι φοροαπαλλαγές αποδυναμώνουν τα κίνητρα για αποδοτική χρήση της ενέργειας».
Με λίγα λόγια, ο ΟΟΣΑ αξιώνει ακόμα και την κατάργηση του πετρελαίου θέρμανσης, με τραγικές συνέπειες για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους συνταξιούχους των 400 και 500 ευρώ. Για να καταλάβουμε τι ακριβώς σημαίνει η πρόταση αυτή, να θυμίσουμε ότι ο φόρος στο πετρέλαιο κίνησης είναι 382 ευρώ για κάθε τόνο, ενώ ο αντίστοιχος για το πετρέλαιο θέρμανσης 21 ευρώ! Αρα, ζητάει να αυξηθεί η τιμή κάθε τόνου πετρελαίου θέρμανσης κατά 361 ευρώ!!!
2. Στα καύσιμα για τις μεταφορές, στα διόδια και στα αυτοκίνητα. Οπως αναφέρει η Εκθεση, «το ποσοστό των φόρων στις τιμές των καυσίμων έχει μειωθεί και αντιπροσωπεύει το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών του ΟΟΣΑ. Τα διόδια δεν έχουν προσαρμοστεί επαρκώς στον πληθωρισμό, οι φόροι επί των οχημάτων λίγο λαμβάνουν υπόψη του την αποδοτικότητα καυσίμου και την περιβαλλοντική απόδοση. Η Ελλάδα θα έπρεπε να αναθεωρήσει τις τιμές χρήσης των δρόμων και τους φόρους επί των καυσίμων και των οχημάτων, ώστε να αντανακλούν καλύτερα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων μεταφορών».
Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ, προτείνεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων, που αυξήθηκαν δραστικά από τις αρχές του χρόνου, να μπουν πρόσθετοι φόροι στη βενζίνη, αν και πρόσφατα επιβλήθηκαν νέοι, με αποτέλεσμα το λίτρο της αμόλυβδης να έχει φτάσει στο 1,5 ευρώ! Να αυξηθούν επίσης τα χαράτσια των διοδίων, αν και μέσα στα δύο τελευταία χρόνια έκαναν άλμα μέχρι και πάνω από 200%, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος...
3. Στο νερό και κυρίως σε αυτό που χρησιμοποιούν οι αγρότες: «Παρά τα οξεία προβλήματα έλλειψης νερού - αναφέρει η Εκθεση - σε πολλές περιοχές της χώρας, οι τιμές του γεωργικού νερού είναι χαμηλές και ούτε καλύπτουν το κόστος παροχής, ούτε παρέχουν επαρκή κίνητρα εξοικονόμησης». Γι' αυτό και προτείνεται η κατάργηση του σημερινού συστήματος τιμολόγησης του νερού για τους αγρότες και ουσιαστικά να μπουν υδρόμετρα στα χωράφια, μέτρα που θα έχουν ως αποτέλεσμα, μαζί με την ΚΑΠ, το ξεκλήρισμα της μικρομεσαίας αγροτιάς. Περιθώρια, ωστόσο, αφήνει η Εκθεση και για αύξηση της τιμής του νερού ύδρευσης. «Η ογκομετρική χρέωση - επισημαίνει - εφαρμόζεται για τις αστικές υπηρεσίες υδάτων, ενθαρρύνοντας έτσι τη διατήρηση υδάτων. Ειδικά στην Αθήνα το ποσοστό ανάκτησης του κόστους φτάνει στο 95%», δηλαδή προτείνεται και εδώ μια αύξηση τουλάχιστον κατά 5%, ώστε να καλυφθεί τουλάχιστον το κόστος ανάκτησης!
Κυβέρνηση: «Εργαλείο οι προτάσεις του ΟΟΣΑ»
«Είναι προφανές - ανάφερε στην ομιλία της η Τ. Μπιρμπίλη - ότι η Εκθεση θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο στην εξειδίκευση του σχεδιασμού της πολιτικής του ΥΠΕΚΑ. Η παρουσίαση της Εκθεσης στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, στα αρχικά στάδια της υλοποίησης της στρατηγικής μας, είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη και ενθαρρυντική, καθώς οι βασικές αρχές που διέπουν τα συμπεράσματα και τις προτάσεις της Εκθεσης συμφωνούν απόλυτα με τις διαπιστώσεις και το βασικό σχεδιασμό της κυβέρνησής μας σε θέματα περιβάλλοντος και πράσινης ανάπτυξης». Με τη σειρά του, ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπ. Κουβέλης καλωσόρισε τις υποδείξεις του ΟΟΣΑ, τις οποίες τόνισε ότι «πρέπει να κάνουμε πολιτικές», ενώ πρόσθεσε ότι «μια από τις σημαντικές προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης είναι να στραφούμε όσο πιο δυνατά μπορούμε σε μια εξωστρεφή πολιτική, με αιχμή του δόρατος την πράσινη διπλωματία».
Και οι δύο ευχαρίστησαν τον πρώην υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ της ΝΔ Στ. Καλογιάννη για τη συμβολή του στην ολοκλήρωση της Εκθεσης.