29 Νοε 2010

Στήνουν δημοψήφισμα για τα διόδια οι τοπικές κοινωνίες

Από την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας "Πρώτο Θέμα"


Ακόμη και με δημοψήφισμα σκοπεύουν να ανακόψουν το κύμα νέων διοδίων φορείς και κάτοικοι σε όλη την χώρα, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση υπόσχεται νέα νομοθετική ρύθμιση για τους αυτοκινητόδρομους και επαναδιαπραγμάτευση των όρων των συμβάσεων για να μετριάσει το κόστος των διοδίων.

Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι η μείωση των διοδίων μπορεί να γίνει μέσα από το ψαλίδισμα των εσόδων που προβλέπεται να έχει το δημόσιο τα επόμενα χρόνια και που σε κάποιες συμβάσεις φτάνει έως και το 90% από τα διόδια και υπολογίζουν ότι στα δημόσια ταμεία μπορεί να μπουν την επόμενη 30εία έως και 15 δισ. ευρώ λιγότερα από τα περίπου 30 δις. ευρώ που έχουν υπολογιστεί.

Πρόκειται όμως για μια επίπονη λύση στην εποχή του μνημονίου και εξαιρετικά σύνθετη καθώς υπάρχουν δύο συμβάσεις (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) που έχει εκτιμηθεί ότι λόγω χαμηλής κυκλοφοριακής κίνησης, το κράτος εάν χρειαστεί οφείλει να επιδοτήσει τους ιδιώτες και όχι να τους «ξεζουμίσει».

 
Αντιδρούν και οι εργολάβοι

Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που κατασκευάζουν τα έργα επισημαίνουν ότι με τις παρούσες συγκυρίες όπου οι τράπεζες θέλουν να διασφαλίσουν τα χρήματα που έχουν δανείσει στους εργολάβους και που οι κυκλοφοριακοί φόρτοι συνεχώς πέφτουν (στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι η μείωση της κίνησης φτάνει έως το 23%), ανατρέποντας πλήρως τα χρηματοοικονομικά μοντέλα δεν μπορείς να μιλάς για μείωση στις τιμές των διοδίων.

«Στην Κορίνθου -Πατρών το 30%- 32% της χρηματοδότησης του έργου προέρχεται από τα διόδια. Εάν λείψει μέρος αυτών των χρημάτων, τότε θα πρέπει να βρεθεί κάποια άλλη πηγή εσόδων για να αναπληρωθούν οι χαμένοι πόροι» αναφέρει στέλεχος της «Ολυμπίας Οδού» που δεν κρύβει όταν εάν γίνει αναπροσαρμογή των διοδίων οι όροι δανεισμού θα πρέπει αλλάξουν. Μην ξεχνάμε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης συνάφθηκαν το 2007 σε εποχές παχέων αγελάδων, με τα spread πολύ χαμηλά. Eάν γίνει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, όπως επιμένουν στο υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να υπολογιστούν τα νέα δεδομένα στα έργα όπως διαμορφώνονται μετά τις αλλαγές στην χάραξη των συμβάσεων, τις μεγάλες καθυστερήσεις λόγω απαλλοτριώσεων, τις σοβαρές ελλείψεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο κ.α, θεωρείται βέβαιο ότι οι όροι αυτοί θα αλλάξουν και το κόστος χρήματος για τις τεχνικές εταιρείες θα γίνει πιο ακριβό.

 
Στο προσκήνιο πάλι το Αιγίνιο

Χθες το πρωί περίπου 800 κάτοικοι της Βορειοανατολικής Αττικής συγκεντρώθηκαν στα διόδια των Αφιδνών και της Μαλακάσας, προχωρώντας σε συμβολικό αποκλεισμό των κτιρίων διοίκησης της κοινοπραξίας «Νέα Οδός». Ζητούν να σταματήσουν να πληρώνουν σε κάθε τους έξοδο 3,50 ευρώ και υποστηρίζουν ότι ο νέος Καλλικρατικός δήμος Ωρωπού πλήττεται καίρια από τα νέα διόδια με συνολικά οκτώ σταθμούς.

Το βραχυκύκλωμα που επικρατεί στο υπουργείο Υποδομών από τις μαζικές αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών στο χαράτσι των δρόμων, οδηγεί σε επιπόλαιες κινήσεις και αποκαλύπτει το έντονο παρασκήνιο που διαδραματίζεται για την λειτουργία των νέων σταθμών. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι με το σταθμό των Μαλγάρων που το υπουργείο χωρίς να έχει πάρει την έγκριση του παραχωρησιούχου, έσπευσε να «ρεφάρει» τη χασούρα της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» από την μην λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο Πιερίας, παραχωρώντας μέρος των εσόδων του.

Ο υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας σε πρόσφατη ανακοίνωση απέδιδε την ανατίμηση κατά 40% στην τιμή του διοδίου (από 2 ευρώ σε 2,80 ευρώ) στην αναδρομική τιμαριθμική αναπροσαρμογή που δεν είχε γίνει τα τελευταία επτά χρόνια αλλά και στην προσπάθεια να «ισοσκελιστούν» οι απώλειες από την κατάργηση του Αιγινίου. Την ώρα όμως που ο υπουργός μιλά για κατάργηση του σταθμού στην Πιερία, κυβερνητικά στελέχη επιβεβαιώνουν ότι είναι σε διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία προκειμένου να λειτουργήσει το Αιγίνιο, αποδίδοντας την τροπή της υπόθεσης στις πιέσεις των τραπεζών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εργολάβοι είναι σφόδρα δυσαρεστημένοι από τους χειρισμούς της κυβέρνησης στο θέμα, θεωρούν ότι δεν καλύπτονται οι απώλειες εσόδων του Αιγινίου από την παραχώρηση τμήματος των εσόδων των Μαλγάρων και ζητούν μετ’ επιτάσεως λύση. Υπό αυτό το πρίσμα υπάρχουν σκέψεις να λειτουργήσει το Αιγίνιο. Το θέμα είναι πως θα το ξεστομίσουν στην κυβέρνηση μιας και οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας συνεχίζουν να είναι πολύ έντονες.

Κάτοικοι και φορείς της περιοχής της Πιερίας ετοιμάζουν δημοψήφισμα για τα διόδια με στόχο την ομαδική άρνηση των κατοίκων στην πληρωμή διοδίων, άποψη με την οποία έχουν συμφωνήσει η Αντιπεριφερειάρχης του νομού και όλοι οι εκλεγμένοι Καλλικρατικοί άρχοντες. Όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση δύσκολα θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το μαζικό κίνημα «Δεν πληρώνομαι», την ώρα που οι εργολάβοι εγείρουν αποζημιώσεις εκατομμυρίων ευρώ από το δημόσιο για διαφυγόντα κέρδη.