31 Ιαν 2011

...αλλά δεν επισκευάζουν, ως όφειλαν, την Αθηνών - Κορίνθου

Σημαντικές φθορές παρουσιάζει σε ορισμένα σημεία το οδόστρωμα της Αθηνών-Κορίνθου, παρόλο που με βάση τη σύμβαση του 2007 η συντήρηση του αυτοκινητόδρομου έπρεπε να γίνει με ευθύνη της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Πατρών-Πύργου-Τσακώνας και να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε ένα χρόνο.


Δύο χρόνια μετά, οι οδηγοί πληρώνουν πανάκριβα διόδια, που αυξάνονται κάθε τόσο, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα αναβάθμισης σε ένα κομμάτι που δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις ή εγκρίσεις υπηρεσιών, αλλά και χωρίς να έχουν επιβληθεί από το υπουργείο Υποδομών οι προβλεπόμενες ρήτρες.
Από έγγραφο που έχει στα χέρια της η «Ε» προκύπτει ότι η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Υποδομών, που έλεγξε την κατάσταση του οδοστρώματος στην Αθηνών-Κορίνθου, διαπίστωσε ότι τουλάχιστον ώς τον Σεπτέμβριο ίσχυαν τα εξής:
22,7 χλμ. ζημιές
- «Εκτεταμένες σοβαρές ζημιές» σε όλο το πλάτος του δρόμου σε δύο τμήματα, συνολικού μήκους 22,7 χλμ., κοντά στο σταθμό διοδίων στον Ισθμό, στο ρεύμα προς Κόρινθο. Ανάλογες διαπιστώσεις γίνονται και σε τμήματα που βρίσκονται στην ίδια θέση, αλλά στο ρεύμα προς Κόρινθο. Οι ζημιές αφορούν ρηγματώσεις, μικροβυθίσεις και αποκολλήσεις στο οδόστρωμα.
- «Λίγες φθορές κατά θέσεις» σε μήκος περίπου 8 χλμ. στο τμήμα κοντά στον κόμβο προς Τρίπολη, στο ρεύμα προς Αθήνα.
- Εχουν γίνει επεμβάσεις σε διάφορα τμήματα, παρ' όλα αυτά διαπιστώνεται πως δεν έχουν αντιμετωπιστεί αρκετά προβλήματα.
Από την έρευνα προέκυψαν και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία. Η συντήρηση στα έτοιμα τμήματα των Αθηνών-Κορίνθου και Αθηνών-Υλίκης περιλαμβάνεται στα... ολυμπιακά έργα. Είχε δημοπρατηθεί το καλοκαίρι του 2002, με προϋπολογισμό 61,045 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που είχαν συγκροτήσει οι εταιρείες «Ακτωρ», «Μηχανική» και «Μοχλός», με χρονοδιάγραμμα παράδοσης τον Σεπτέμβριο του 2004. Τρεις μήνες μετά άρχισαν οι διαδοχικές παρατάσεις, που τράβηξαν ώς τον Ιούλιο του 2008, προφανώς γιατί είχαν... μπερδευτεί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Πεκίνο! Σε αυτό το διάστημα ο προϋπολογισμός ανέβηκε στα 74,73 εκατ. ευρώ, λόγω των τιμαριθμικών αναπροσαρμογών αλλά και των νέων έργων που ανέκυπταν.
Οι κακοτεχνίες είχαν εντοπιστεί από τα μέσα του 2008, οπότε έγινε η προσωρινή παραλαβή των έργων. Οι ανάδοχοι όμως είχαν υποβάλει τις ενστάσεις, οι οποίες είχαν γίνει εν μέρει αποδεκτές από τις αρμόδιες υπηρεσίες του τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Με βάση τις υποδείξεις τους, διορθώθηκαν τα προβλήματα στο τμήμα Αθήνα-Υλίκη.
Η ίδια κοινοπραξία
Δεν έγινε το ίδιο με την Αθηνών-Κορίνθου, η οποία από τον Απρίλιο του 2008 έχει περιέλθει στην ευθύνη της κοινοπραξίας του αυτοκινητόδρομου Αθήνα-Πάτρα και η οποία με δική της εκτίμηση ανεβάζει την επιφάνεια των προβληματικών τμημάτων σε 635.000 τετραγωνικά. Εχει ενδιαφέρον ότι η κοινοπραξία των τριών («Ακτωρ»-«Μηχανική»-«Μοχλός») σε έγγραφό της προς τους αρμοδίους του υπουργείου, τον Αύγουστο του 2008, υποστηρίζει ότι η συντήρηση του δρόμου μεταβιβάστηκε στον παραχωρησιούχο και αποδίδει τα προβλήματα σε φυσιολογικές φθορές, οφειλόμενες στην κυκλοφορία. Επικαλείται μάλιστα τον ΕΣΠΕΛ, τον ξένο οίκο που έκανε ελέγχους στα έργα για λογαριασμό της Κομισιόν, και δεν είχε διαπιστώσει ουσιώδη ελαττώματα.
Το σίριαλ με το διαγωνισμό, που κόστισε στον Ελληνα φορολογούμενο τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ περισσότερα από τα προβλεπόμενα, έληξε στα τέλη του 2010, με τον αρμόδιο γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών να αποδέχεται εν μέρει τις ενστάσεις των τριών εταιρειών και να τους επιβάλλει μικρό πρόστιμο.