15 Μαΐ 2011

Το μαγειρείο των διοδίων



ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ, ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ, ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ-ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ

Νέος κύκλος συζητήσεων ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και τους εργολάβους των πέντε αυτοκινητόδρομων ξεκινά από τη Δευτέρα, καθώς χθες οι τελευταίοι κατέθεσαν τις προτάσεις τους. Αναμένεται να ολοκληρωθούν ώς το τέλος του μήνα και οι νέες τιμές διοδίων να ισχύσουν από τα μέσα Ιουνίου

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργολάβοι έχουν καταθέσει παρατηρήσεις για το πακέτο των αλλαγών στις συμβάσεις που είχε παρουσιάσει πριν από το Πάσχα ο Δημήτρης Ρέππας και περιλάμβανε μειώσεις στις τιμές των διοδίων κατά 25 έως και 50%, πρόσθετες εγγυήσεις στις τράπεζες ώστε να συνεχίσουν τη δανειοδότηση των έργων και αλλαγές σε τμήματα των δρόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω προσφυγών στο ΣτΕ.
«Εξαλείψαμε τα "γεγονότα ευθύνης του Δημοσίου", ώστε να θωρακίσουμε τη θέση του σε οποιονδήποτε από την άλλη πλευρά θελήσει να στραφεί ενατίον του Δημοσίου» τόνισε ο Γιάννης Μαγκριώτης, μιλώντας στο συνέδριο της ομοσπονδίας εργαζομένων στο πρώην υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, που πραγματοποείται στη Θεσσαλονίκη. Εξήγησε ότι πλέον δεν υπάρχει πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις, που με βάση τη σύμβαση έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς τα μέσα του 2008, αλλά στα τέλη του 2009 ήταν μόλις στο 15%. Εχει υπογραφεί μνημόνιο με το υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να δίνεται προτεραιότητα στις αρχαιολογικές ανασκαφές που προκύπτουν στους αυτοκινητόδρομους, οι οποίες με βάση τις συμβάσεις πρέπει να ολοκληρώνονται μέσα σε έξι μήνες, αλλά στην πράξη ξεπερνούν τα δύο χρόνια.
Καθυστερήσεις
Εχει προχωρήσει συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών για την επιστροφή του ΦΠΑ στους εργολάβους, που αποτελεί μόνιμη γάγγραινα των έργων. Για τις καθυστερήσεις αυτές οι εργολάβοι διεκδικούν από το Δημόσιο αποζημίωση ύψους 500 εκ. ευρώ, ενώ με την εικόνα που υπήρχε πριν από μερικούς μήνες στα έργα μπορούσαν να ζητήσουν την καταβολή επιπλέον 2 δισ. ευρώ για καταστρατήγηση των συμβάσεων.
Ο υφυπουργός Υποδομών παραδέχτηκε ότι στους αυτοκινητόδρομους υπάρχουν πυκνά και ακριβά διόδια, αλλά βλέπει ως λύση, εκτός από τις μειώσεις των τιμών, εκπτωτικά προγράμματα για συχνούς χρήστες και ηλεκτρονικά διόδια, ώστε ο οδηγός να πληρώνει ανάλογα με τις αποστάσεις που διανύει.
Εντύπωση όμως προκαλεί το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν έχει απαντήσει από τον Φεβρουάριο στο αίτημα του δημάρχου Ωρωπού Ιωάννη Οικονομάκου για συνάντηση με θέμα τα διόδια στο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας που βρίσκεται μέσα στα όρια της Αττικής. Στην επιστολή του αποκαλύπτει ότι στα όρια του «καλλικρατικού» δήμου λειτουργούν εδώ και 19 μήνες 8 σταθμοί διοδίων. Εχει υπολογιστεί ότι για τοπικές καθημερινές μετακινήσεις οι κάτοικοι της βορειοανατολικής Αττικής πληρώνουν έως και 3.000 ευρώ το χρόνο για διόδια!
Στον ίδιο το δήμαρχο Ωρωπού, που πρωτοστατεί στο κίνημα κατά του τρόπου λειτουργίας των σταθμών διοδίων στην περιοχή, επιβλήθηκε στις 19 Απριλίου διοικητικό πρόστιμο για μη καταβολή του αντιτίμου στις Αφίδνες. Ηδη έχει κατατεθεί προσφυγή στο Μονομελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, μέσα από την οποία ο δήμος θα προβάλει τα αιτήματα των κατοίκων, με βάση το Σύνταγμα και το κοινοτικό δίκαιο. Εχει επίσης καταθέσει αίτηση να εξεταστεί το θέμα από το ΣτΕ. *