13 Οκτ 2012

Διόδια και καύσιμα διώχνουν την κίνηση από την Εγνατία Οδό

Η μείωση της κυκλοφορίας στα επίπεδα του 2004 στο τμήμα Αγιος Ανδρέας-Κήποι δεν δικαιώνουν την τακτική των κυβερνώντων

Μειωμένη κατά 11% το 2011, σε σχέση με το 2010, η κίνηση στην Εγνατία Οδό σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάζονται από το “Παρατηρητήριο” της εταιρίας. Τα αποτελέσματα στον τομέα “κυκλοφοριακός φόρτος” είναι και πάλι απογοητευτικά και δείχνουν πως η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με τα διόδια οδηγούν όλο και περισσότερους οδηγούς εκτός του πολυδιαφημισμένου αυτοκινητόδρομου. Η μεγαλύτερη μείωση, της τάξης 18%, καταγράφηκε στο τμήμα Βέροιας-Κοζάνης, γεγονός που αποδίδεται και στη λειτουργία του σταθμού στον Πολύμυλο. Στο τμήμα αυτό κινούνταν το 2011 τουλάχιστον 2.500 οχήματα λιγότερα την ημέρα από όσα κινούνταν το 2010.

Σε όλο τον άξονα της Εγνατίας σε σύγκριση με το 2009 η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη και υπολογίζεται κατά μέσο όρο στο 15%. Στα σημεία στα οποία λειτούργησαν οι νέοι σταθμοί διοδίων της Εγνατίας οδού η μείωση είναι της τάξης του 15% με 25%, γεγονός που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση. Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την καταγραφή του κυκλοφοριακού φόρτου που κάνει σε ετήσια βάση το Παρατηρητήριο της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» καταγράφοντας την Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία (ΕΜΗΚ), δηλαδή τον μέσο ημερήσιο αριθμό οχημάτων που κινούνται μεταξύ δύο διαδοχικών ανισόπεδων κόμβων της Εγνατίας οδού κατά τη διάρκεια ενός έτους.

Επιπτώσεις από τα διόδια

Όσον αφορά τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία από την κατασκευή ακόμη τεσσάρων νέων σταθμών στην Εγνατία οδό (Τύρια, Μαλακάσι, Ανάληψη, Ίασμος), δεν μπορούν, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, να αποτυπωθούν καθώς τα διόδια αυτά άρχισαν να λειτουργούν μόλις το τελευταίο δίμηνο του 2011. Από μία πρώτη επεξεργασία των στοιχείων στα τέσσερα οδικά τμήματα προκύπτει ότι η λειτουργία των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα περαιτέρω μείωση της κυκλοφορίας κατά 15%-25%. Αυτή εκτιμάται ότι οφείλεται είτε στη μη πραγματοποίηση κάποιων μετακινήσεων που πραγματοποιούνταν πριν τη λειτουργία των σταθμών (ιδιαίτερα στα τμήματα σταθμών διοδίων της δυτικής Εγνατίας) είτε στην εκτροπή μέρους της κυκλοφορίας
στο ελεύθερο διοδίων εναλλακτικό δίκτυο (ιδιαίτερα στα τμήματα των σταθμών διοδίων Ανάληψης και Ιάσμου)… Και όλα αυτά, την ώρα που υπάρχει Κοινή Υπουργική Απόφαση που αναφέρει πως την 1η Ιανουαρίου του 2013 θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία ένας νέος σταθμός διοδίων στη Μουσθένη!

Επιστροφή σε επίπεδα 2004…

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα και τους σχετικούς πίνακες που παρουσιάζονται, στα ανατολικά τμήματα της Εγνατίας Οδού (Α/Κ Αγ. Ανδρέα – Κήποι), όπου η πλειοψηφία τους είχε αποδοθεί στην κυκλοφορία πριν από το 2004 και επομένως ήδη το 2004 χρησιμοποιούνταν και από τη διαμπερή κυκλοφορία, μπορεί κάποιος παρατηρώντας τα διαχρονικά στοιχεία των μετρήσεων να συμπεράνει ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος έφτασε στη μέγιστη τιμή του το 2009 ενώ το 2011, μετά από δυο περίπου έτη οικονομικής κρίσης, μειώθηκε στα επίπεδα των ετών 2004-2005... Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Μέτσοβο – Γρεβενά, για την οποία η Εγνατία Οδός λειτούργησε πλήρως το 2009. Ορισμένα τμήματα κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας τους είχαν πολύ χαμηλούς φόρτους καθώς εξυπηρετούσαν κυρίως την τοπική κυκλοφορία, ενώ πλέον με την ολοκληρωμένη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου προσελκύεται και εξυπηρετείται πλήρως η διαμπερής κυκλοφορία.


Πηγή:
http://www.evdomi.gr/pub/starcms/repository/static/articles/ar_76086_1.asp