4 Ιουν 2014

Κέρδη από την τσέπη του Δημοσίου

ΧΡΥΣΟΦΟΡΟ ΤΟ 2013 ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ ΚΑΤΑ 28,8 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ

Κι όμως, κάποιοι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα είναι κερδοφόροι. Κι εάν για την Αττική Οδό δεν αποτελεί «έκπληξη», το γεγονός ότι η Ολυμπία Οδός, δηλαδή ο ημιτελής οδικός άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, παρουσίασε πέρσι κέρδη, αποτελεί «έκπληξη μεγατόνων». Συγκεκριμένα, από ζημιές 57,7 εκατ. το 2012, η Ολυμπία Οδός παρουσίασε κέρδη 28,8 εκατ. το 2013.


Σύμφωνα με τον ισολογισμό του 2013, η εταιρεία παραχώρησης Ολυμπία Οδός Α.Ε. είχε πέρσι έσοδα 58,4 εκατ., έναντι 58,6 εκατ. το 2012. Ωστόσο, το 2013 παρουσίασε κέρδη προ φόρων 28,8 εκατ., έναντι ζημιών 57,7 εκατ. το 2012, εξαιτίας των «έκτακτων και ανόργανων εσόδων», τα οποία ανήλθαν, το 2013, στα 220,7 εκατ., έναντι 24 εκατ. το 2012.

Η διαφορά αυτή, σύμφωνα με αναλυτές, οφείλεται στις αποζημιώσεις που κατέβαλε το ελληνικό Δημόσιο για την επανεκκίνηση του οδικού άξονα.

Σε άλλες, επιμέρους κατηγορίες, η Ολυμπία Οδός παρουσίασε πέρσι συνολικές υποχρεώσεις ύψους 631,1 εκατ., έναντι 569 εκατ. το 2012 και ιδία κεφάλαια ύψους 203 εκατ. έναντι 149 εκατ. το 2012.

Υπενθυμίζεται ότι έως τον Απρίλιο στην Ολυμπία Οδό είχε κατασκευαστεί το 48,12%, στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου το 76,8%, στην Ιόνια Οδό το 30,25% και στην Κεντρική Οδό (Ε-65) το 26,27%. Εκτιμάται ότι οι 4 αυτοκινητόδρομοι θα έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015 αρχές του 2016.

Κέρδη σημείωσε και η Αττική Οδός, αν και μειωμένα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του περασμένου έτους, τα έσοδα υποχώρησαν στα 162,4 εκατ., έναντι 175,44 εκατ. το 2012.

Σε επίπεδο κερδοφορίας, η εταιρεία σημείωσε ελαφρά αύξηση στα κέρδη προ φόρων, τα οποία ανήλθαν στα 68,7 εκατ., έναντι 63,93 εκατ. το 2012. Ωστόσο, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν στα 20,9 εκατ., έναντι 50,13 εκατ. το 2012.

Από το 2012, η Αττική Οδός ξεκίνησε να διανέμει μέρισμα στους μετόχους της, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα εκμετάλλευσής της ως τον Οκτώβριο του 2024.

Σε επίπεδο διελεύσεων, υπολογίζεται ότι πέρσι σημειώθηκε εκ νέου μείωση. Από το ξεκίνημα της κρίσης, η Αττική Οδός υπολογίζεται ότι έχει χάσει το 1/3 της κυκλοφορίας της. Κατά μέσο όρο, οι ημερήσιες διελεύσεις ήταν 307.000 το 2009, 250.000 το 2011, 215.000 το 2012 και γύρω στις 209.000 το 2013.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Αττικής Οδού κόστισε περί τα 1,3 δισ. ευρώ περίπου. Το κόστος χρηματοδοτήθηκε κατά 35% με το ποσό των 420 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.


Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=433916