3 Μαρ 2015

Αλλάζει καθεστώς η Αττική Οδός


Πηγή: protothema.gr

  • Προς αλλαγή των όρων σύμβασης 
  • Η κυβέρνηση δηλώνει αποφασισμένη να συγκρουστεί, αν χρειαστεί, με συμφέροντα προκειμένου να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον και συζητά είτε τη λήξη της σύμβασης πριν από το 2024 είτε τη σημαντική μείωση των διοδίων
Διαπραγματεύσεις με τις εμπλεκόμενες πλευρές για όλα τα εκκρεμή μεγάλα δημόσια έργα οδικών υποδομών, συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής Οδού, που αποτελεί υπόθεση μακράς μελέτης, είναι αποφασισμένη να ξεκινήσει σύντομα η κυβέρνηση. 


Πρόκειται για μία κίνηση με διπλή στόχευση: αφενός να διευθετήσει μείζονα θέματα που αφορούν στις υποδομές και την ανάπτυξη της χώρας, που έχουν βαλτώσει και ταλαιπωρούν επιχειρήσεις, εργαζόμενους και πολίτες. Και αφετέρου για να σταλεί ένα πολιτικό μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση στο εσωτερικό και το εξωτερικό της χώρας ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συγκρουστεί αν χρειαστεί με συμφέροντα προκειμένου να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον και να «διορθώσει» καταστάσεις που είναι καταφανώς «προβληματικές». Οπως διαβεβαιώνουν κυβερνητικοί παράγοντες, οι κινήσεις αυτές δεν σχετίζονται, ούτε μπορούν να ερμηνευτούν σε καμία περίπτωση ως «εκδικητικές» ενέργειες ή προσπάθεια να πληγεί η επιχειρηματικότητα στη χώρα. Ούτε στοχεύουν σε κανενός είδους ρεβανσιμό ή σε διάθεση αναμέτρησης για πολιτικούς λόγους, όπως λένε. Αφορούν, σημειώνουν, στην αποκατάσταση της νομιμότητας, αλλά και στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και στην εξυπηρέτηση των πολιτών.

Κορυφαίο στη λίστα, αλλά όχι σε αποσύνδεση από τις άλλες περιπτώσεις είναι βέβαια το καθεστώς της Αττικής Οδού, για την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ έχει από χρόνια εντοπίσει την ανάγκη να εξεταστεί η πορεία υλοποίησης της σύμβασης και υπάρχει θέμα ταχύτερης απόδοσης του έργου στο Δημόσιο. Σύμφωνα με έγκυρες κυβερνητικές πηγές, το ζήτημα της Αττικής Οδού θα εξεταστεί ως μέρος μιας συνολικής διευθέτησης για όλα τα μεγάλα έργα στα οποία εμπλέκονται οι εταιρείες που μετέχουν στην κοινοπραξία εκμετάλλευσής της. Θα ξεκινήσει δηλαδή μία αναλυτική καταγραφή όλων των έργων για τα οποία υπάρχουν διάφορες εκκρεμότητες και αντιδικίες ανάμεσα στο Δημόσιο και στις εταιρείες, ώστε να βρεθεί μια συνολική λύση. «Δεν θα πάμε μεμονωμένα, ούτε έχουμε σκοπό απλά να θέσουμε στο τραπέζι μόνο τις υποθέσεις στις οποίες έχουμε το πάνω χέρι. Θέλουμε να πετύχουμε μια συνολική λύση στο πρόβλημα, να υπολογίσουμε δηλαδή και τις ενστάσεις της άλλης πλευράς, όπου εγείρει αξιώσεις. Αλλά δεν θα εξετάσουμε μόνο τις περιπτώσεις της δεύτερης κατηγορίας, αυτό είναι σαφές και πρέπει να το γνωρίζουν όλοι», τονίζει αρμόδια κυβερνητική πηγή. 

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η κυβέρνηση, έχοντας να αντιμετωπίσει τη στασιμότητα σε μια σειρά έργων και την πίεση των εργολάβων για «όλο και μεγαλύτερα τιμήματα», θα ανοίξει αυτή τη φορά όλη τη βεντάλια και οι διαπραγματεύσεις θα γίνουν και για θέματα «ταμπού», όπως είναι η θεωρούμενη και «ιερή αγελάδα» της κοινοπραξίας που την εκμεταλλεύεται η Αττική Οδός.

Το θέμα της επανεξέτασης των όρων αρκετών συμβάσεων παραχώρησης οδικών αξόνων που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. και έχουν ανατεθεί σε Ελληνες εργολάβους, περιλαμβανομένης της Αττικής Οδού το έθεσε με κάθε επισημότητα και χωρίς παρερμηνείες κατά την πρόσφατη προεκλογική περίοδο ο νυν υπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης. «Δεν είναι όλα τα έργα αυτά προβληματικά, αλλά υπάρχουν κάποια που δείχνουν πιθανόν υπερβολικές αποδόσεις για τους διαχειριστές», είχε δηλώσει τότε στους «Financial Times» ο κ. Σταθάκης, αναφερόμενος ονομαστικά στην Αττική Οδό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε εκείνη τη συνέντευξη ο σημερινός υπουργός είχε αναφερθεί ιδιαίτερα στην πρόθεση του ΣΥΡΙΖΑ να συγκρουστεί με τους ολιγάρχες και τη μεγάλη φοροδιαφυγή, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στη λίστα Λαγκάρντ, όπου, σημειωτέον, βρίσκονται και ονόματα επιχειρηματιών που μετέχουν στο σχήμα της Αττικής Οδού. Πολλοί παράγοντες που παρακολουθούν την κλιμάκωση του πολιτικού λόγου των κυβερνητικών στελεχών, μηδέ του κ. Αλέξη Τσίπρα εξαιρουμένου, επισημαίνουν ότι το χτύπημα της διαπλοκής και των μεγάλων συμφερόντων που συγκροτούν το ολιγαρχικό σύστημα στη χώρα είναι ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης.

Αλλά και ειδικά για την Αττική Οδό είναι διαδεδομένη η εκτίμηση στα αρμόδια κλιμάκια του ΣΥΡΙΖΑ ότι υπάρχουν για την κοινοπραξία που την εκμεταλλεύεται πολύ υψηλές αποδόσεις, θεαματικά υψηλότερες από εκείνες που προέβλεπε η σύμβαση, όπερ σημαίνει ότι απαιτείται η επανεξέταση της συμφωνίας. Αν και η κοινοπραξία έχει υποστηρίξει σχετικά πρόσφατα, απαντώντας στη σχετική ανακίνηση του θέματος μέσω δημοσιευμάτων ή και δηλώσεων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ότι η κίνηση των οχημάτων βαίνει μειούμενη και δεν υπάρχουν αποδόσεις πέραν των προβλέψεων, κυβερνητικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι όλα πρέπει να ελεγχθούν. Σημειώνουν ότι, αν δεν γίνει ενδελεχής και ανεξάρτητος έλεγχος για τα κόστη λειτουργίας και τις εταιρείες-δορυφόρους που συνεργάζονται με την κοινοπραξία, δεν είναι δυνατόν να μιλήσει κανείς για τις πραγματικές αποδόσεις. Πηγές από το κυβερνών κόμμα εκτιμούν ότι υπάρχει δυνατότητα για σειρά παρεμβάσεων και βελτιώσεων: από τη λήξη της σύμβασης πολύ νωρίτερα από το 2024, όπως προβλέπεται, άρα την απόδοση του έργου στο Δημόσιο πιο σύντομα, έως τη σημαντική μείωση των διοδίων. Να σημειωθεί ότι οι χρήστες σήμερα χρεώνονται 2,8 ευρώ ανά διέλευση, ενώ τα έσοδα ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ ετησίως, αριθμοί διόλου ευκαταφρόνητοι δηλαδή.