Συχνές Ερωτήσεις και οι Απαντήσεις τους


Ενημέρωση της 10/4/2012

Η κυβέρνηση της νέας κατοχής, με το Άρθρο 143 (κατεβάστε το από ΕΔΩ) του Νόμου 4070 της 10/04/2012:

1. Νομιμοποίησε τη βεβαίωση της μη καταβολής διοδίων με κάμερες και όχι μόνο από αυτοπρόσωπη παρουσία της τροχαίας,
2. Προχώρησε στην απαγόρευση -επί ποινή 6μηνης φυλάκισης- των δίκαιων λαϊκών κινητοποιήσεων στους σταθμούς διοδίων,
3. Επέτρεψε την αύξηση της τιμής των διοδίων ανεξάρτητα από τη μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των εταιριών παραχώρησης.


1. Πως περνάμε τα διόδια μετά τις 3/3/11 (παρακαλούμε συμβουλευθείτε πρώτα την παραπάνω ενημέρωση), οπότε κι ενσωματώθηκε στον ΚΟΚ τροπολογία που ορίζει πρόστιμα για όσους αρνούνται να πληρώσουν διόδια; Τί προβλέπουν τα πρόστιμα αυτά και ποιος είναι αρμόδιος για τη βεβαίωση της παράβασης; 
Η τρομοκράτηση του κινήματος ενάντια στα διόδια δε μας τρομάζει. Συνεχίζουμε δυναμικά τον αγώνα μας ανοίγοντας τις μπάρες. Τα επόμενα που αναφέρονται σε αυτή την απάντηση αφορούν και πάλι μόνο τα ιδιωτικά διόδια:
Λεπτομερείς οδηγίες μπορείτε να δείτε ΕΔΩ ή να κατεβάσετε από ΕΔΩ. Η βεβαίωση της παράβασης γίνεται μόνο από τα αστυνομικά όργανα που πρέπει να τη διαπιστώνουν αυτοπροσώπως, ενώ το πρόστιμο που προβλέπεται είναι 200 ευρώ και είναι η βασική-κύρια διοικητική ποινή. Εκτός αυτής, προβλέπονται στα τελευταία άρθρα του ΚΟΚ και οι λεγόμενες παρεπόμενες ποινές-μέτρα (αφαίρεση άδειας, διπλώματος και πινακίδων για 20 ημέρες) που είναι στην κρίση του εκάστοτε αστυνομικού οργάνου το εάν θα τα επιβάλει.

Σημείωση της 3/3/11: Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις από 2 έως 21 έχουν δοθεί πριν τις 3/3/11 και ενδεχομένως κάποιες από αυτές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, που διαμορφώθηκε με την τροπολογία ποινικοποίησης της άρνησης πληρωμής σε όλα τα διόδια της χώρας, η οποία ενσωματώθηκε στον ΚΟΚ στις 3/3/11. 


2. Σε ποια Διόδια η άρνηση πληρωμής μπορεί να μας «στείλει» σίγουρο πρόστιμο (ακόμα και μέσω της εφορίας);
Τα διόδια αυτά είναι τα Δημόσια, δηλαδή των Μαλγάρων (Θεσσαλονίκη), της Εγνατίας Οδού (π.χ. στον Πολύμυλο Κοζάνης) και του Ακτίου (Πρέβεζα), στα οποία δυστυχώς αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε. Σε όλα τα άλλα διόδια, που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες εκμετάλλευσης, αρνούμαστε την πληρωμή αλλά, μετά τις 03/03/2011, επιβολή προστίμου μπορεί να γίνει και σε αυτά μέσω της τροποποίησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Λεπτομέρειες σχετικά με το πώς τα περνάμε μπορείτε να δείτε στην παραπάνω ερώτηση Νο.1.


3. Τι κάνουμε όταν φτάνουμε στην μπάρα των διοδίων και αρνούμαστε την πληρωμή αυτών;
Κατά σειρά, κάνουμε τις επόμενες ενέργειες, που είναι και οι προτεινόμενες για κάθε οδηγό που δε συμφωνεί με την επιβολή διοδίων:

α. Δηλώνουμε στον υπάλληλο ότι δεν πληρώνουμε και απαιτούμε να ανοίξει τη μπάρα.

β. Σε περίπτωση που μας ρωτήσει, το μόνο στοιχείο που δίνουμε είναι ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μας.

γ. Δε δίνουμε το ονοματεπώνυμό μας, ούτε υπογράφουμε/παραλαμβάνουμε οποιοδήποτε χαρτί.

δ. Εάν καθυστερεί το άνοιγμα της μπάρας περισσότερο από μισό λεπτό, την ανοίγουμε μόνοι μας με μία απλή ώθηση προς τα εμπρός (σαν καρότσι)


4. Που μπορώ να βρω το χαρτί που έχω δει να έχουν κολλημένο πολλοί οδηγοί, που δεν πληρώνουν διόδια, στο αυτοκίνητό τους;
Το ταμπελάκι για το αυτοκίνητο το κατεβάζετε από ΕΔΩ, το τυπώνετε και το κολλάτε στο πίσω ή το πλαϊνό τζάμι του αυτοκινήτου σας, με σκοπό τη διάδοση της μη πληρωμής διοδίων και σε άλλους οδηγούς.


5. Η άρνηση του οδηγού να πληρώσει το αντίτιμο των διοδίων αποτελεί ποινικό αδίκημα; Ποιες κυρώσεις μπορεί να δεχτεί;
Η σύμβαση παραχώρησης δεν επιτρέπει την παρεμπόδιση διέλευσης στους οδηγούς, οι οποίοι για διάφορους λόγους αρνούνται η αδυνατούν να καταβάλλουν το αντίτιμο των διοδίων. Επιπλέον, αναφέρει ότι η άρνηση πληρωμής εκ μέρους των πολιτών είναι αστική διαφορά με την εταιρεία, στην οποία το Δημόσιο (αστυνομία, τροχαία, ΔΟΥ κ.λπ.) δεν έχει καμία ανάμιξη. (Το γεγονός αυτό το έχει δηλώσει και το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ.-βλ. ΕΔΩ - ΠΡΟΣΟΧΗ! η συγκεκριμένη πληροφορία παρέχεται καθαρά ενημερωτικά και αφορά την περίοδο έως τις 3/3/2011. Το νομικό καθεστώς που ισχύει έπειτα από αυτή την ημερομηνία αναφέρεται σε ερώτηση παραπάνω). Στις περιπτώσεις αυτές, προβλέπεται μόνο η  φωτογράφηση των οχημάτων κατά τρόπο που να φαίνεται ο αριθμός κυκλοφορίας τους και στη συνέχεια η ταχυδρομική αποστολή ειδοποίησης πληρωμής στον «παραβάτη», του οποίου τα στοιχεία παρέχονται από το Υπουργείο Μεταφορών στην παραχωρησιούχο εταιρία. Σε περίπτωση μη πληρωμής εντός 15 ημερών, η παραχωρησιούχος εταιρία μπορεί να ζητήσει την έκδοση διαταγής πληρωμής για το ποσό της προβλεπόμενης αστικής ποινής και του μη καταβληθέντος αντιτίμου. Σε καμία περίπτωση δεν προβλέπεται η στέρηση του δικαιώματος διέλευσης των οδηγών, που αρνούνται να πληρώσουν, εκ μέρους των υπαλλήλων της εταιρίας η άλλου οργάνου, ακόμη δε και εκ μέρους της Τροχαίας, η άλλης Δημόσιας Αρχής. 


6. Μπορεί να μου επιβληθεί πρόστιμο μέσω της εφορίας επειδή δεν πλήρωσα διόδια;
Στην περίπτωση των δημόσιων διοδίών αυτό είναι πολύ πιθανό. Στην περίπτωση των ιδιωτικών διοδίων (βλ. παραπάνω ποια είναι αυτά) αυτό δεν επιτρέπεται, καθώς στη σύμβαση παραχώρησης (άρθρο 24.1.5, δείτε ΕΔΩ) ορίζεται ρητά ότι η άρνηση πληρωμής εκ μέρους των πολιτών είναι αστική διαφορά με την εταιρεία, στην οποία το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, Δ.Ο.Υ. κ.λπ.) δεν έχει καμία ανάμιξη.


7. Αφού δηλώσω ότι δεν πληρώνω ή έχοντας ήδη περάσει μην πληρώνοντας, μπορεί η αστυνομία να πάρει τα στοιχεία μου και να τα δώσει στην εταιρεία με σκοπό την είσπραξη του διοδίου από μέρους της;
Στην περίπτωση των ιδιωτικών διοδίων (βλ. παραπάνω ποια είναι αυτά) αυτό δεν επιτρέπεται, καθώς στη σύμβαση παραχώρησης (άρθρο 24.1.5, το κατεβάζετε ΕΔΩ) ορίζεται ρητά ότι η άρνηση πληρωμής εκ μέρους των πολιτών είναι αστική διαφορά με την εταιρεία, στην οποία το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, Δ.Ο.Υ. κ.λπ.) δεν έχει καμία ανάμιξη. Παρόλα αυτά, υπάρχουν περιπτώσεις που σιωπηλά (ή και τώρα τελευταία (2/2011) στην περιοχή του Ζευγολατιού φανερά) η αστυνομία ζητά τα στοιχεία οδηγών που δεν πλήρωσαν, μετά από εξονυχιστικό έλεγχο των εγγράφων του αυτοκινήτου τους ή με άλλες αφορμές, με σκοπό να τα παραδώσει αργότερα στην εταιρεία διαχείρισης του δρόμου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ζητάμε και τα στοιχεία του αστυνομικού, απειλώντας τον ότι θα καταθέσετε μήνυση εναντίον του αν αντιληφθούμε ότι έδωσε τα στοιχεία μας στην εταιρεία. Επιπλέον, μπορούμε να του επιδείξουμε και το δημοσίευμα της δήλωσης του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. για αποποίηση της αρμοδιότητάς της σχετικά με την είσπραξη των διοδίων (βρίσκεται ΕΔΩ).


8. Στην περίπτωση άρνησης, εκ μέρους του/της υπαλλήλου να σηκώσει τη μπάρα, σε ποιες ενέργειες μπορεί να προβεί ο οδηγός;
Η συμπεριφορά αυτή εκ μέρους του/της υπαλλήλου επισύρει το αδίκημα της παράνομης κατακράτησης του οδηγού βάσει του άρθρου 325 του Ποινικού Κώδικα. Στην περίπτωση αυτή ο οδηγός μπορεί να μηνύσει τον/την υπάλληλο, χρησιμοποιώντας το πρότυπο μήνυσης που μπορεί να κατεβάσει από το μπλογκ μας και βρίσκεται ΕΔΩ.  Αναφέρεται δε ότι βάσει γνωμοδότησης από δικηγορικό γραφείο με το οποίο συνεργαζόμαστε, προκειμένου ο μηνυτής να αποφύγει τη διαδικασία του αυτόφωρου, μπορεί να ασκήσει τη μήνυσή του ενώπιον της αρμόδιας Εισαγγελικής Αρχής, αφού πρώτα λάβει όλα τα στοιχεία του προς μήνυση υπαλλήλου (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, διεύθυνση κατοικίας κλπ.)


9. Τι γίνεται στην περίπτωση που η εταιρεία κινηθεί ενάντια σε οδηγό που δεν πλήρωσε διόδια;
Σε κάθε περίπτωση, εμπιστευόμαστε το δίκαιο του αγώνα μας, ενώ μέχρι τώρα η εταιρεία δεν έχει τολμήσει να κινηθεί ενάντια σε οδηγό που δεν πλήρωσε. Εάν η εταιρεία το πράξει η απάντησή μας θα είναι μαζική και νομικά πλαισιωμένη, καθώς είμαστε σε επαφή με δικηγόρους και θα «απαντήσουμε» κάτω από τις ακριβείς συμβουλές τους, που θα λαμβάνουν υπόψη τα τελευταία δεδομένα όλων των ενεργειών εκ μέρους της εταιρείας. Επιπλέον, σε μία τέτοια περίπτωση, αντίστοιχη ενημέρωση θα αναρτηθεί στο μπλογκ μας το ταχύτερο.


10. Στην Αττική Οδό πληρώνουμε διόδια;
Παρότι ως επιτροπή δε δραστηριοποιούμαστε στην Αττική Οδό, ώστε να έχουμε μελετήσει λεπτομερώς τη σύμβαση παραχώρησης (μπορείτε να την κατεβάσετε από ΕΔΩ) και τις προβλέψεις της, γνωρίζουμε ότι το κίνημα του «Δεν Πληρώνω» αναπτύσσεται πολύ γρήγορα κι εκεί, με δημιουργία τοπικών επιτροπών (βλ. σχετικό δημοσίευμα ΕΔΩ  και πολλούς οδηγούς να διέρχονται καθημερινά αρνούμενοι να πληρώσουν. Η διαδικασία ανοίγματος της μπάρας είναι κι εκεί η ίδια: η ώθηση προς τα εμπρός! 
Τέλος, αναφέρουμε ότι για την κατασκευή της Αττικής Οδού οι ιδιώτες εργολάβοι κατέβαλλαν αρχικά 174εκατ. Ευρώ, πολύ λιγότερα δηλαδή από το 20% του κόστους κατασκευής, ενώ το υπόλοιπο καταβλήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και από δάνεια που πήραν αυτοί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Σύμφωνα με στοιχεία της κοινοπραξίας, ο ετήσιος τζίρος ξεπερνά τα 226 εκατ. Ευρώ, ενώ τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας υπολογίζονται σε 89,3 εκατ. ευρώ τον χρόνο (βλ. και άρθρο ΕΔΩ). Επίσης, τα κέρδη από τα 8 χρόνια λειτουργίας της έχουν ξεπεράσει όχι μόνο τα δάνεια και τη συμμετοχή των εργολάβων, αλλά και τη συνολική αξία (όπως αυτή δηλώθηκε επίσημα) της κατασκευής του έργου.


11. Μπορούμε να περνάμε χωρίς πληρωμή τα διόδια «κολλώντας» στο αυτοκίνητο που είναι εμπρός από εμάς, όταν αυτό ξεκινήσει; Με τον τρόπο αυτό γλιτώνουμε και χρόνο κατά τη διέλευσή μας.
Σε καμία περίπτωση δε συστήνουμε κάτι τέτοιο. Η παραμικρή καθυστέρησή μας μπορεί να έχει πολύ επικίνδυνα αποτελέσματα για τη σωματική μας ακεραιότητα ή υλικές ζημιές για το αυτοκίνητό μας (κτύπημα μπάρας στη οροφή του αυτοκινήτου). Επιπλέον, πρακτικά αναλαμβάνουμε εμείς την ευθύνη για το ατύχημα και -το σπουδαιότερο- με την ενέργειά μας αυτή δεν αποτελούμε εκφραστές του κινήματος «Δεν Πληρώνω», ούτε καλυπτόμαστε, με οποιονδήποτε τρόπο, από αυτό. Με άλλα λόγια, μπορούμε να χαρακτηριστούμε πραγματικοί τζαμπατζήδες με αδικαιολόγητα περιθώρια αποποίησης αυτού του χαρακτηρισμού.


12. Είναι απαραίτητο να έχω κάποιο χαρτί κολλημένο στο αυτοκίνητό μου (όπως έχω δει και σε άλλα αυτοκίνητα) για να μου ανοίγουν τη μπάρα οι υπάλληλοι των διοδίων;
Όχι. Το ταμπελάκι που κολλάμε στο πίσω ή το πλαϊνό τζάμι του αυτοκινήτου μας, έχει μοναδικό σκοπό τη διάδοση της δράσης μας και σε άλλους οδηγούς. Αυτός είναι κι ο λόγος που συστήνουμε να το έχουμε όσο γίνεται περισσότεροι μόνιμα τοποθετημένο στα αυτοκίνητά μας. Το κατεβάζετε από ΕΔΩ.


13. Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι οι οδηγοί δεν πρέπει να πληρώνουν στα διόδια;
Οι λόγοι είναι πολλοί!
Κάποιοι λόγοι ισχύουν γενικότερα για όλους του σταθμούς διοδίων ανά τη χώρα, αφού σχετίζονται με τις συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων σε κοινοπραξίες πολυεθνικών εταιρειών, των οποίων η νομιμότητα εμφανίζει πολλά κενά κι αδυναμίες.
Κάποιοι άλλοι λόγοι αφορούν ειδικότερα και ξεχωριστά την περίπτωση κάθε σταθμού διοδίων.

Κεντρικό ζήτημα αποτελεί το γεγονός ότι οι δρόμοι, που τους πληρώναμε επί δεκαετίες, παραχωρήθηκαν σε ιδιωτικές εταιρείες με συμβάσεις αποικιοκρατικές, που τους επιτρέπουν να τοποθετούν όσους σταθμούς διοδίων επιθυμούν και όπου επιθυμούν, αναδεικνύοντας έτσι την απαίτηση επιβολής διοδίων αυθαίρετη και καταχρηστική.

Αναφέρουμε ενδεικτικά λόγους για τους οποίους αρνούμαστε να πληρώνουμε διόδια:

α. Κάτοικοι και εργαζόμενοι στην ευρύτερη περιοχή μας χρησιμοποιούν καθημερινά την εθνική οδό για τις μετακινήσεις τους, αφού το παράπλευρο δίκτυο είναι ημιτελές, επικίνδυνο και ακατάλληλο για τους ολοένα και αυξανόμενους κυκλοφοριακούς φόρτους που εξυπηρετεί 16.000 οχημ./ημέρα εκ των οποίων το 44% φορτηγά (όπως επισημαίνει και η εταιρία που εκμεταλλεύεται την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) στην κυκλοφοριακή μελέτη που έχει εκπονήσει τον Ιούλιο του 2009). Επιπλέον, η περιοχή μας στερείται δικτύου αστικών συγκοινωνιών, ενώ η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση έχει δρομολόγια ανά 1 με 2 ώρες.

β. Καθημερινά στους σταθμούς διοδίων δημιουργούνται τεράστιες ουρές οχημάτων με πολύ μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση σε μία περιοχή ιδιαίτερα ευαίσθητη περιβαλλοντικά (στους πρόποδες της Πάρνηθας και σε έναν αυχένα/πύλη την βορειανατολικών ανέμων προς το Λεκανοπέδιο).

γ. Δεν αποδεχόμαστε να καταβάλλουμε, στο μέσο της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης που έχει γνωρίσει ο τόπος, δυο μισθούς το χρόνο για διόδια προκειμένου να αντεπεξέλθουμε στις  καθημερινές ανάγκες μετακίνησης (ενδεικτικό κόστος διοδίων για ένα αυτοκίνητο και μία αμφίδρομη μετακίνηση ανά ημέρα: 1400 Ευρώ/έτος).

δ. Η εταιρία παραχώρησης (Νέα Οδός Α.Ε.) δεν έχει τηρήσει την πολεοδομική νομοθεσία (έχουν ήδη επιβληθεί πρόστιμα ύψους 19εκ. Ευρώ για τα αυθαίρετα κτίριά της σε Αφίδνες & Μαλακάσα) και δεν έχει υλοποιήσει πλήθος μελετών και κατασκευών όπως είχε υποχρέωση, με αποτέλεσμα να έχει τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των χρηστών της Ε.Ο. και να μην τηρούνται οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις για το έργο (βλ. τις από 01/07/10 & 22/10/10 Αιτήσεις-Γνωστοποιήσεις θεσμικών παραγόντων της Β.Α. Αττικής στον Υπουργό Υποδομών, τον Εισαγγελέα Αρείου Πάγου, τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τον Επιθεωρητή Περιβάλλοντος και τις 3 αιτήσεις ακύρωσης που κατατέθηκαν στο ΣτΕ). Ήδη η ζημιά για το Δημόσιο και τους κατοίκους υπερβαίνει τα 215εκ. Ευρώ.

ε. Δεν αποδεχόμαστε να χρηματοδοτούμε την μελλοντική κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Δυτικής Ελλάδας (Ιονία Οδός) μέσω του τιμήματος των διοδίων που μας ζητείται.

στ. Δεν ανεχόμαστε την απαξίωση των περιουσιών μας στην Β.Α. Αττική επειδή η προσβασιμότητα σε αυτές έχει γίνει πλέον πανάκριβη.

ζ. Γιατί η μαζικοποίηση του κινήματος «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ – ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ ΚΙ ΕΣΥ», η συμμετοχή μας στις κινητοποιήσεις και ο νομικός μας αγώνας είναι η απάντηση σε αυτούς που αποφάσισαν για εμάς χωρίς εμάς.


14. Γιατί στις θέσεις και τα αιτήματά σας δεν απαιτείτε την παροχή Καρτών Ελεύθερης Διέλευσης για τους κατοίκους της περιοχής σας, που είναι και αυτοί που έχουν το κύριο πρόβλημα, λόγω της ύπαρξης των διοδίων στις Αφίδνες;
Ένας κύριος λόγος που δε συμβιβαζόμαστε με τη λογική της παροχής καρτών ελεύθερης διέλευσης έχει να κάνει με την έως τώρα εμπειρία από άλλες περιοχές, όπου υπήρχαν ομάδες κατοίκων που δικαιούνταν και είχαν τέτοιες κάρτες (Δήμος Ανατ. Ολύμπου, Δήμος Στυλίδας, άτομα με αναπηρίες, κάτοικοι-χρήστες των κρατικών διοδίων της σήραγγας του Ακτίου κ.λπ.), όπου κάποια στιγμή οι κάρτες αυτές τους αφαιρέθηκαν με εκβιαστικό τρόπο. Οι τρέχουσες συγκυρίες (οικονομική κρίση-μειωμένα έσοδα της εταιρείας παραχώρησης-έμμεση μα συνεπής στήριξη των συμφερόντων της εταιρείας από το δημόσιο) όχι μόνο δε διασφαλίζουν ότι το ίδιο δε θα συμβεί κάποια στιγμή και στην περίπτωσή μας, άλλα σχεδόν συνεπάγονται μία τέτοια εξέλιξη στην περίπτωση που δίνονταν κάρτες. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι μία τέτοια λύση θα λειτουργούσε εκτονωτικά για το κίνημά μας, το οποίο για να επανασυσταθεί σε μεταγενέστερο στάδιο και προς την ίδια κατεύθυνση δράσης θα ήταν από πολύ δύσκολο έως αδύνατο.
Επιπλέον, οι κάρτες αυτές πιθανότατα θα είχαν χρυσοπληρωθεί από το δημόσιο στην εταιρεία (πρόσφατο παράδειγμα στη Στυλίδα / μήπως στη μετά-Καλλικράτη εποχή εμφανιστεί το κόστος τους ακόμη και στα δημοτικά τέλη;) θα επαρκούσαν σίγουρα για ένα πολύ μικρό ποσοστό του ντόπιου πληθυσμού και προφανώς θα παρέβλεπαν τους εργαζόμενους -μη κάτοικους- της περιοχή μας, που θα συνέχιζαν να πληρώνουν διόδια.
Τέλος, βασικότατο πρόβλημα που δεν απαντούν οι κάρτες ελεύθερης διέλευσης είναι το οικολογικό, το οποίο συνεπάγεται η εγκατάσταση των διοδίων Αφιδνών στην τρέχουσα θέση (θεωρείται η χείριστη περιβαλλοντικά) και είναι πολύ έντονο για τους κατοίκους πλησίον της Εθνικής Οδού (θόρυβος και καυσαέρια, ειδικά το καλοκαίρι).


15. Ποιο είναι το κυριότερο αίτημα της επιτροπής σας;
Βασικό αίτημα της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων Β.Α. Αττικής κατά των Διοδίων είναι η κατάργηση όλων των διοδίων εντός της Αττικής, καθώς και της σύμβασης παραχώρησης της Εθνικής Οδού στην εταιρεία Νέα Οδός Α.Ε. Σε καμία περίπτωση δεν αρκούμαστε στη έκπτωση επί των κομίστρων (καθώς η σύμβαση παρέχει το δικαίωμα συνεχών αυξήσεων των τιμών των διοδίων), ούτε και στην παραλαβή καρτών ελεύθερης διέλευσης (βλ. και παραπάνω τους λόγους).
Επιπλέον, καθώς θεωρούμε ότι οι δρόμοι είναι κοινωνικό αγαθό, προσβάσιμο σε όλους, συντονίζουμε τον αγώνα μας με τους κατοίκους και των άλλων περιοχών της χώρας μας, που κινητοποιούνται για τον ίδιο σκοπό, με κοινό στόχο ελεύθερους δρόμους χωρίς διόδια. Ένα παράδειγμα τέτοιας δράσης είναι τα πανελλαδικά ανοίγματα των περισσότερων διοδίων της χώρας, την ίδια ημέρα και ώρα από τις τοπικές επιτροπές ή ο συντονισμός των νομικών ενεργειών τους.


16. Ποιες νομικές ενέργειες έχουν γίνει ενάντια στα διόδια της περιοχής σας;
Οι νομικές ενέργειες που έχουν γίνει είναι πολύπλευρες και είτε αποβλέπουν στην κατάργηση της  σύμβασης  παραχώρησης της Εθνικής Οδού από τη Μεταμόρφωση Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας στη Νέα Οδός Α.Ε., είτε αναφέρονται σε επιμέρους στοιχεία που σχετίζονται με τα διόδια της περιοχής μας. Πρέπει δε να αναφέρουμε ότι οι ενέργειες αυτές έχουν γίνει εκ μέρους της μελών της Συντονιστικής Επιτροπής, εκ μέρους πολιτών ή θεσμικών φορέων της περιοχής μας (Δήμαρχοι, Κοινοτάρχες, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατ. Αττικής (προ και μετά Καλλικράτη), σύλλογοι κ.λπ.).
Ορισμένες από τις κυριότερες ενέργειες . (Μάρτιος 2011) συνοψίζονται παρακάτω:

α. Υποβολή 5 διαφορετικών αιτήσεων ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που έχουν κατατεθεί κατά διοικητικών πράξεων στα πλαίσια της εφαρμογής της σύμβασης. Η μία από αυτές προσβάλει την ελεγκτική αρμοδιότητα, που προσδίδει η σύμβαση παραχώρησης (Άρθρο 17.3.1) στον Ανεξάρτητο Μηχανικό επί θεμάτων πολεοδόμησης, έκδοσης οικοδομικών αδειών, κλ.π. και η οποία έρχεται σε αντίθεση με το Άρθρο 24/§2 του Συντάγματος.

β. Υποβολή 2 γνωστοποιήσεων και αιτήσεων προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου που στηρίζονται στα πολλαπλά γεγονότα αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων της Νέα Οδός Α.Ε. Βάσει των τελευταίων, δίνεται στο Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης και να απαιτήσει: (i) την επιβολή ποινικών ρητρών, καθώς και προστίμων ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών, (ii) την επιστροφή των παράνομων επιπρόσθετων τελών διοδίων που έχουν εισπραχθεί και (iii) την επιστροφή της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου. Το συνολικό ύψος του προκύπτοντος ποσού είναι μεγαλύτερο των 215 εκατ. Ευρώ.

γ. Καταγγελίες και σχετικές αιτήσεις θεραπείας που απαιτήθηκαν, για χαρακτηρισμό κατασκευών της Νέα Οδός Α.Ε. ως αυθαίρετων. Η εκδίκαση των αιτήσεων θεραπείας επέσυρε στη Νέα Οδός Α.Ε. πρόστιμα συνολικού ύψους μεγαλύτερου των 20 εκατ. Ευρώ, ενώ τελικώς απορρίφθηκαν οι αντίστοιχες εφέσεις και εκδόθηκαν αποφάσεις σφράγισης για τα διόδια Πολυδενδρίου, Μαλακάσας και το κτίριο Λειτουργίας του σταθμού Διοδίων Αφιδνών, εκ μέρους της Πολεοδομίας Καπανδριτίου.

δ. Κατάθεση 2 προσφυγών στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Με την πρώτη ζητείται: (i) Να ανακληθεί το απαντητικό σημείωμα της Αρχής (20/12/10) σχετικά με τη δυνατότητα αποστολής προσωπικών στοιχείων ιδιοκτητών αυτοκινήτων που φέρονται να διέρχονται από τις Εθνικές Οδούς χωρίς να πληρώσουν διόδια τέλη, (ii) Λόγω της σπουδαιότητας του ζητήματος το θέμα να εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Αρχής, και (iii) Να δοθεί το δικαίωμα στους προσφεύγοντες να παραστούν στην εν λόγω συζήτηση προκειμένου να εκθέσουν τους ισχυρισμούς τους. Με τη δεύτερη προσφυγή, μεταξύ άλλων, ζητείται η παύση  της λειτουργίας των καμερών, που έχουν εγκατασταθεί από την παραχωρησιούχο εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.», στους σταθμούς διοδίων Αφιδνών, Τραγάνας και Θήβας, και η έκδοση προσωρινής διαταγής από τον Πρόεδρο της Αρχής.

ε. Μήνυση, εκ μέρους συμπολίτη μας, κατά του προϊσταμένου του σταθμού διοδίων Αφιδνών, για παράνομη κατακράτηση του πρώτου, επειδή αρνήθηκε να καταβάλει το αντίτιμο του διοδίου. Εκκρεμεί η δίκη λόγω αίτησης αναβολών εκ μέρους του κατηγορούμενου και απεργιών των δικηγόρων κ.λπ.

Πέραν των παραπάνω νομικών ενεργειών, έχει κατατεθεί στη Βουλή πλήρης φάκελος ενημέρωσης των Βουλευτών, σχετικά με το θέμα των διοδίων στην περιοχή μας.


17. Πως μπορώ να γίνω μέλος της επιτροπής σας; Με ποιο τρόπο μπορώ να βοηθήσω στις κινήσεις ενάντια διόδια;
Μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων Β.Α.Αττικής ενάντια στα Διόδια είναι εν δυνάμει οποιοσδήποτε μπορεί να βοηθήσει ενεργά σε αυτήν. Μπορείτε να έρθετε στην (πάντα ανοικτή) συνέλευση της επιτροπής που γίνεται συνήθως στο Κοινοτικό Κατάστημα Μαλακάσας σε ημερομηνίες και ώρες που αναρτώνται στο μπλογκ μας από τις προηγούμενες ημέρες. Εκεί μπορείτε να προτείνετε νέες ιδέες δράσεων και να γνωριστούμε καλύτερα. Από την άλλη, γενικότερα η συμμετοχή στις κινητοποιήσεις και η μετάδοση της δράσης μας και της ιδέας να μην πληρώνουμε διόδια σε φίλους και γνωστούς, συναδέλφους κ.λπ. είναι η ανάσα της κίνησής μας και αποτελεί σημαντική βοήθεια προς διάδοσή της. Τέλος, καλό είναι να λαμβάνετε ειδοποίηση στο email σας (δείτε τον τρόπο εγγραφής ΕΔΩ) για τις επικείμενες κινητοποιήσεις μας σε σχέση με τα διόδια στη Β.Α. Αττική και να υπογράψετε το αντίστοιχο κείμενο υπογραφών ΕΔΩ
Φυσικά, εφόσον κατοικείτε σε άλλη περιοχή και δε μπορείτε να έρχεστε στη Β.Α. Αττική, μπορείτε να ενημερωθείτε ανάλογα από τα αντίστοιχα τηλέφωνα κάθε περιοχής που βρίσκονται στο μπλογκ μας.


18. Είναι «τζαμπατζήδες» αυτοί που δεν πληρώνουν διόδια;
Οι δημόσιοι δρόμοι είναι κοινωνικό αγαθό και δε μπορούν να γίνονται αντικείμενο ιδιωτικής εκμετάλλευσης. Τζαμπατζήδες είναι αυτοί που «τζάμπα» πήρανε τους δρόμους, που τόσα χρόνια πληρώναμε και κερδοσκοπούν σε βάρος εκατομμυρίων πολιτών.


19. Υπήρξαν ποινικές διώξεις κατά μελών της Επιτροπής./span Με ποιο αιτιολογικό;
Η Νέα Οδός Α.Ε., αποφεύγοντας να κινηθεί νομικά έναντι του κινήματος «Δεν Πληρώνουμε - Μην Πληρώνεις κι Εσύ», άσκησε μηνύσεις εναντίον 9 μελών της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων & Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενάντια στα διόδια, με τις κατηγορίες της συκοφαντικής δυσφήμισης, της φθοράς ξένης περιουσίας, της παρακώλυσης συγκοινωνιών και της παράνομης βίας. Ο τρόπος που κινήθηκε η όλη διαδικασία, ως κατεπείγουσα, η μη προσωποποίηση των κατηγοριών και η αμφίβολη νομική στήριξή τους, αποκαλύπτουν το μοναδικό λόγο της όλης προσπάθειας, που δεν είναι άλλος από την επιχείρηση κατατρομοκράτησης και ανακοπής του συνεχώς ογκούμενου κινήματος των πολιτών, που αμφισβητεί πολύμορφα τη νομιμότητα των διοδίων και την υποχρέωση των διερχόμενων οδηγών να πληρώνουν σε αυτά. Επιχειρείται, δηλαδή, μία δίωξη φρονηματική και προσχηματική με αποκλειστικό σκοπό τον εκφοβισμό των πολιτών και ιδίως όσων πρωτοστατούν στον αγώνα για την απελευθέρωση των δημοσίων δρόμων από τα διόδια. Δυστυχώς για την εταιρεία και από το μέχρι τώρα ιστορικό της υπόθεσης, ενδείξεις τέλεσης αξιοποίνων πράξεων συντρέχουν όχι σε βάρος μας, αλλά σε βάρος της.


20. Πόση είναι η διάρκεια παραχώρησης της Εθνικής Οδού στη Νέα Οδός Α.Ε.;
Η διάρκεια παραχώρησης της Εθνικής Οδού είναι 30 χρόνια, δηλαδή έως το 2037.


21. Που μπορώ να βρω τη σύμβαση παραχώρησης της Εθνικής Οδού στη Νέα Οδός Α.Ε.;
Η σύμβαση παραχώρησης έχει κυρωθεί με τον νόμο 3555/2007, ψηφισμένο από την τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το ΠΑΣΟΚ και τον ΛΑ.Ο.Σ. Αντίγραφό της μπορείτε να κατεβάσετε ΕΔΩ.